Stap voor stap aan de slag met Performity
Incidenten kunnen overal optreden binnen jouw organisatie. In alle soorten en maten. Of het nu een valpartij is, schade aan de voorraad of een datalek, al deze incidenten wil je zorgvuldig oppakken. Om ervoor te zorgen dat het netjes wordt opgevolgd, maar ook om ervoor te zorgen dat het niet opnieuw kan gebeuren. De module Incidenten in Performity helpt je daarbij.
Wil je de module Incidenten gaan gebruiken, dan moet je deze module natuurlijk eerst activeren. Je leest hier hoe je de module activeert (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Heb je de module geactiveerd? Dan kun je de incidenten als volgt opvragen:
Je kunt als beheerder natuurlijk incidenten toevoegen aan Performity. Maar je kunt ook al je medewerkers toegang geven, zodat ze zelf incidenten kunnen melden. De optie om medewerkers zelf incidenten te laten melden, zet je zelf aan (of uit). Je doet dit als volgt:
Je hebt nu voor medewerkers (mits deze als gebruiker aan Performity zijn toegevoegd) de mogelijkheid geopend om een incident te melden. Wanneer zij inloggen verschijnt altijd bovenin Performity een knop om een incident te melden.
Het formulier om een incident te melden is voor een medewerker een stuk eenvoudiger dan voor een beheerder. Dat heeft er alles mee te maken dat je voor de medewerkers geen drempels op wilt werpen om een incident te melden. Eerst melden, daarna zoeken we samen uit wat precies het probleem is.
Wanneer een nieuw incident wordt gemeld in Performity, wil je natuurlijk graag dat de juiste mensen hiervan op de hoogte worden gesteld. Performity biedt jou twee manieren om dit te bepalen. Je kunt dit bepalen aan de hand van het incidenttype of je legt een algemene lijst aan van medewerkers die dit moeten ontvangen. Respectievelijk: per type of per gebruiker. Welke methode je toepast, bepaal je zelf. Dit doe je als volgt:
Heb je ervoor gekozen om het per gebruiker te doen, dan kun je bij de medewerker gegevens aangeven of deze persoon een mail van een incident moet ontvangen. Het maakt daarbij dus niet uit om welk type incident het gaat: deze medewerker(s) krijgen altijd een mailtje bij een nieuw incident. Dat werkt bijvoorbeeld prima in kleinere organisaties. Je stelt dit als volgt in:
Je kunt er ook voor kiezen om de ontvangst van incidenten te regelen per type. In dat geval leg je per type incident vast wie deze moeten ontvangen. Dit is ideaal als je organisatie wat groter is. Je kunt er dan voor kiezen om bijvoorbeeld alleen (mogelijke) datalekken te sturen aan de Privacy Officer. Dit stel je als volgt in:
Net als bij het verbeterregister kun je bij een incident de analyse vastleggen in Performity. In Performity is hiervoor de zogenaamde 4-O methodiek toegepast. Dat betekent dat je bij een incident kunt vastleggen wat de Oorzaak, Omvang, Oplossing en de Operationaliteit is. Op basis daarvan kun je vervolgens maatregelen, acties, taken etc. in Performity gaan toevoegen. Je opent de analyse bij een incident als volgt:
Het is in Performity ook mogelijk om incidenten te volgen. Je abonneert je als het ware op het incident. Dat betekent in de praktijk dat je vanaf dat moment mailtjes ontvangt wanneer een relevante wijziging wordt gemaakt in Performity. Bijvoorbeeld wanneer een document wordt toegevoegd, een actie wordt aangemaakt of de ernst van het incident wordt gewijzigd. De gebruiker die het incident heeft aangemaakt, wordt altijd een standaard volger van dat incident. Volger worden van een incident? Dit doe je als volgt:
Performity biedt jou de mogelijkheid om incidenten te importeren. Ideaal wanneer je op dit moment nog gebruik maakt van een ander systeem om jouw incidenten in te registreren. Dit kun je zo vaak doen als je wilt! Je importeert incidenten als volgt:
Je incidenten worden nu geïmporteerd. En mocht er toch een foutje geslopen zijn in jouw gevulde Excelbestand, geen probleem. Performity vertelt je in dat geval precies welk veld niet juist is ingevuld. Na het maken van de aanpassingen kun je het bestand alsnog importeren.
We raden nieuwe gebruikers aan om het stappenplan stap voor stap door te nemen. Maar natuurlijk kun je ook meteen naar een pagina springen!
Ga je met de Circle of Performance aan de slag? In dat geval vind je hieronder op basis van rollen nog meer informatie!
Kom je er toch niet helemaal uit? Geen probleem. Ons team staat voor je klaar om je te helpen.
Lichtenauerlaan 114-120
3062 ME Rotterdam
KVK 89213602
BTW NL862433873B01
IBAN NL84 RABO 0343 9299 88