Stap voor stap aan de slag met Performity
Het is nu tijd om documenten aan Performity toe te voegen. Wellicht heb je al de nodige documenten, bijvoorbeeld omdat je je kwaliteitssysteem of informatiesysteem al in bijvoorbeeld Excel of Word hebt vastgelegd. Of misschien sta je nog aan het begin en moeten de documenten nog worden opgesteld. Hoe je situatie ook is, Performity ondersteunt je in je complete documentbeheer.
Performity heeft een centrale plaats voor alle documenten. Die documenten kun je vervolgens binnen allerlei onderdelen koppelen, bijvoorbeeld als bewijslast, als procedure bij een taak, als leverancierbeoordeling of bij een applicatie. Op al die plaatsen kun je dan ook bestaande documenten koppelen OF nieuwe documenten toevoegen.
Natuurlijk hoef je niet alle documenten direct in Performity te zetten. Misschien heb je documenten die vertrouwelijk zijn of al op een andere locatie worden beheerd. Performity onderkend daarvoor meerdere soorten documenten:
Performity ondersteunt al deze soorten documenten. Zo kun je bijvoorbeeld aan een verwijzingsdocument (bijvoorbeeld het privacybeleid wat op de website te vinden is) ook een planning hangen. Ook kun je deze in Performity koppelen aan bijvoorbeeld incidenten of applicaties. Geen probleem!
Start je net met Performity, dan is het wellicht handig om van de importfunctie gebruik te maken. Daarmee kun je snel meerdere documenten aan Performity toevoegen.
Er komt nogal wat kijken bij het importeren van documenten. Alles moet natuurlijk wel goed staan. Daarom wordt dit onderdeel altijd in nauw overleg met Performity zelf gedaan. Is alles in orde, dan ontvang je van ons de code om de import definitief door te voeren.
Documenten die je toevoegt hebben vanzelfsprekend basisgegevens, zoals de titel, de locatie en de grootte van het document. Deze documenten kun je vervolgens verrijken met allerlei aanvullende informatie. Dit geef je deels op bij het toevoegen, deels bij het wijzigen van documenten. Daarbij moet je onder andere denken aan:
Trefwoorden | Goed gekozen trefwoorden zorgen ervoor dat je documenten eenvoudiger terug kunt vinden. |
Verantwoordelijke | In combinatie met een verloopdatum, zorgt dit altijd op de hoogte bent van de documentstatus. |
Map | De mappenstructuur zorgt voor overzicht. Bepaalde mappen hebben bovendien aanvullende consequenties. |
Versie | Performity kent volledig versiebeheer. Nieuwe versies van documenten zijn eenvoudig toe te voegen. |
Orgineel | Niet ieder document hoeft in Performity te zitten. Je kunt ook een verwijzing naar een extern document toevoegen. Het mooie: je kunt dan nog steeds een eigenaar toevoegen, een planning aan het document geven, etc. |
Relaties | Documenten hebben onderlinge relaties. Ook deze kun je in Performity (visueel) vastleggen. |
Performity biedt volledig versiebeheer aan voor alle documenten. De geschiedenis ervan blijft ook beschikbaar in Performity. Zo kun je oudere versies kijken en vergelijken.
Performity bevat verder workflow voor documentbeheer. Zo kun je documenten ter beoordeling aan collega's toekennen. De eventuele aanpassingen en uiteindelijke beoordeling worden ook in Performity vastgelegd. Op die manier weet je altijd welk document bij wie ligt en welke aanpassingen zijn gedaan.
Om de workflow op te zetten, zet je een document op de status Concept. Je krijgt vervolgens een extra veld te zien, waarbij je kunt aangeven aan wie je het document toekent. Hierbij heb je de volgende opties:
Kies je voor dat laatste, dan stuurt Performity die persoon een mailtje met een uitnodiging om het document te beoordelen. Het document kan nu ook door niemand anders worden gewijzigd. De ontvanger zelf kan het document - voorzien van commentaar - afkeuren of goedkeuren.
Het kan voorkomen dat een document niet wordt goed- of afgekeurd. Dat is vervelend, want tot die tijd kan niemand wijzigingen aanbrengen. Gebruikers kunnen dan ook een recht toegekend krijgen om de controle van documenten af te breken. Dan valt het document weer terug in zijn oorspronkelijke status en kunnen wijzigingen weer worden aangebracht.
Aan documenten kan een planning worden gekoppeld. In veel gevallen gaat het dan om een periodieke herbeoordeling van een document. Bijvoorbeeld het jaarlijks herbeoordelen van het back-up en restore plan. Om maar eens wat te noemen. Deze kun je netjes in de tijd plannen.
Voorwaarde om een document te kunnen plannen is dat het document een uitvoerder heeft. Dit kan een persoon of een functie zijn. Koppel je een document aan een functie EN zijn meerdere personen aan die functie gekoppeld, dan zijn al deze personen de uitvoerder. Wil je een document plannen, ga dan als volgt te werk:
Je kunt bij het plannen van documenten op twee manieren te werk gaan. Ofwel je geeft zelf de (losse) datums op waarop je het document wilt beoordelen, of je geeft het document een periodieke planning. Dat laatste heeft in de meeste gevallen de voorkeur, omdat je dan niet ieder jaar opnieuw nieuwe datums op hoeft te geven. Alleen in die gevallen waarin je nu al weet dat een document slechts een paar keer hoeft te worden beoordeeld, verdient het opgeven van losse datums de voorkeur.
Bij de periodieke planning staan jou de volgende opties ter beschikking:
Het kan natuurlijk voorkomen dat de eenmaal opgegeven planning niet langer juist is. Bijvoorbeeld omdat je het in het vervolg in een andere maand wilt controleren. Of er vallen een aantal controlemomenten uit. Of misschien wil je wel helemaal het document niet meer beoordelen, omdat het gearchiveerd wordt. Dan hoef je niet alle planningsmomenten handmatig te wijzigen.
Het plannen van documenten is NIET hetzelfde als het plannen van taken. Het plannen van taken (bijvoorbeeld een directiebeoordeling) doe je in het onderdeel Taken. Wil je dus een planning zetten op een document, dan doe je dit niet in het onderdeel Taken, maar bij het document zelf.
Performity biedt de mogelijkheid om direct in Performity documenten aan te maken. Dus geen gedoe meer met uploaden, downloaden, Microsoft 365, Google Docs etc. Gewoon de documenten direct in Performity zelf toevoegen, wijzigen en beheren. En je hebt gewoon alle Performity functionaliteit tot jouw beschikking, zoals planning, versiebeheer, workflow etc. Een nieuw intern document maak je eenvoudig als volgt:
Ook een intern document kun je downloaden. Standaard heeft een intern document geen opmaak als een header en footer, maar deze kun je in Performity wel standaard toevoegen aan interne documenten. Hoe je dat doet, lees je hier.
We gaven al aan dat je ieder toegevoegd document op meerdere plaatsen in Performity kunt koppelen. Dit is natuurlijk fijn, maar het risico bestaat dat je het overzicht verliest waar een document allemaal wordt gebruikt. Om dat voor te zijn, biedt Performity ook de mogelijkheid om bij ieder document op te vragen waar een document wordt gebruikt. Dit doe je als volgt:
Je kunt vanuit hier niet alleen de verwijzingen bekijken, maar deze ook meteen opvragen (mits je daarvoor natuurlijk voldoende rechten hebt). Op deze manier heb je altijd meteen een overzicht van de plaatsen waar een document wordt ingezet.
Wil je documenten even inzien, maar niet downloaden? Geen probleem: Performity biedt een preview functie op vrijwel alle bekende documenten. Denk bijvoorbeeld aan PDF, DOC(X), XLS(X), JPG, PNG etc. Je kunt deze preview functie activeren via de Instellingen. Er zijn meerdere previewers beschikbaar, je kiest zelf welke het beste bij jou past.
Het kan gebeuren dat je alle documenten in Performity ineens wilt downloaden. Geen probleem. Helemaal onderaan het overzicht met Documenten kun je alle documenten uit je selectie ineens downloaden. Dus inclusief de interne documenten! Je krijgt meteen een ZIP bestand met daarin alle documenten. Let wel: een paar documenten worden niet aan het ZIP bestand toegevoegd:
Wil je een ZIP bestand van jouw selectie van documenten? Dit doe je als volgt:
We raden nieuwe gebruikers aan om het stappenplan stap voor stap door te nemen. Maar natuurlijk kun je ook meteen naar een pagina springen!
Ga je met de Circle of Performance aan de slag? In dat geval vind je hieronder op basis van rollen nog meer informatie!
Kom je er toch niet helemaal uit? Geen probleem. Ons team staat voor je klaar om je te helpen.
Lichtenauerlaan 114-120
3062 ME Rotterdam
KVK 89213602
BTW NL862433873B01
IBAN NL84 RABO 0343 9299 88